Skip to main content

Rahsia Mendidik Anak Hebat - (Part II)


Salam,

Alhamdulillah,syukur masih diberi kesempatan bernafas di bumi Allah.Tanggungjawab sebagai khalifah Allah belum selesai lagi.Seminar ‘Rahsia Mendidik Anak Hebat’ masih terkesan di minda saya sebab saya datang ke sana dengan niat dan masalah.Rasanya sama seperti peserta lain.Rata-rata mencari peluang bersemuka dengan Ibu Ros sebab nak beri peluang pada diri sendiri yang mungkin ‘stuck’ dengan masalah keibu-bapaan.

Emosi saya sendiri kadang-kadang terganggu bila ada beberapa topik yang disentuh terkena pada batang hidung sendiri.Apatah lagi saya jarang meninggalkan anak atas alasan lain selain alasan ‘kerja’ 9-5 setiap hari.Semasa dalam seminar asyik teringat anak-anak di rumah.Antara yang membuatkan saya menitiskan airmata ialah bila terasa yang kita ibu-bapa sentiasa buat silap dalam membesarkan anak-anak.Kita ganggu emosi mereka dengan masalah kita sendiri.Balik kerja lewat,buat business yang memerlukan komitmen,ada juga yang sambung belajar dan macam-macam alasan yang kita sebenarnya secara tak langsung telah ambil hak masa berkualiti dengan mereka.

Saya sangat bersyukur kerana saya antara ibu-bapa yang sedar awal akan kepentingan ilmu ‘parenting’.Anak saya baru berusia 2 dan 4 tahun.Kalau ada silap masih sempat untuk terus belajar dan memperbaiki kesilapan.Yang pastinya sekali-sekala kena hadir majlis ilmu macam ni.

Hebat sungguh  aturan Allah kerana di seminar ini saya jumpa ini :






Dalam Part II ini saya kongsi dulu stage pertama “Unconcious Incompetence”(tak sedar apa yang dia tak tahu).Nampak senang difahami tapi saya sendiri kesal sebab dengan kesibukan mencari rezeki di bumi Allah,saya lupa anak-anak masih kecil dan banyak sebab yang perlu saya jelaskan pada mereka kerana mereka “tidak sedar apa yang mereka tidak tahu”.Kita ibu-bapa yang sentiasa kena bagitau sebab dan kenapa pada sesuatu tindakan yang mereka lakukan.

Saya sendiri banyak membaca topik keibu-bapaan.Dalam ilmu ‘parenting’ pelbagai pendekatan digunakan.Kita mempunyai ramai ilmuan dan cendikiawan yang mempunyai pelbagai pendapat berbeza.Pada saya tiada pendapat yang salah Cuma bagaimana kita mengaplikasikan sesuatu pendapat itu.

Saya ingin berkongsi tentang pendekatan tidak menggunakan perkataan “Jangan” kepada anak-anak.Contohnya “jangan berlari”.Jangan ini hendaklah ditukar kepada arahan lain seperti “Lari perlahan”.”Jangan berebut” ditukar kepada “main bergilir-gilir” dan beberapa contoh lain yang saya akan kongsi dalam tajuk yang lain.

Saya sendiri menggunakan pendekatan ini tetapi pada saya tidak semua perkara kita perlu membuang perkataan JANGAN.Bagi saya ada sesetengah perkara NO is NO.Apabila kita berkata JANGAN,secara positifnya anak akan menggunakan kreativitinya untuk membuat perkara lain daripada yang dilarang buat.

Ada juga yang berpendapat bila dilarang anak-anak akan terus buat tetapi kita ubah kepada menyuruh.Contoh “Jangan panjat” kepada “Panjatlah lagi”.

Di sinilah pada saya pentingnya kita sedar stage pertama iaitu “Unconcious Incompetence” di mana kita perlu memberi info kepada anak atas semua sebab dan kesan yang akan berlaku atas tindakan mereka walaupun mereka boleh belajar ini semua dari pengalaman mereka sendiri nanti.Contohnya apabila kita larang anak berlari “Jangan lari,nanti jatuh” dan anak terus berlari dan tiba-tiba anak betul-betul terjatuh.Perkara biasa yang saya dengar dan kadang-kadang saya juga ‘tercakap’ ialah “kan mama dah cakap tadi jangan lari,kan dah jatuh”.Memang sukar untuk kita mengubah cara membesarkan anak-anak kerana kita dididik dengan cara yang berbeza pada zaman kita.

Semua pendekatan ini akan berjaya hanya apabila kita mempunyai ikatan atau hubungan yang kuat dengan anak-anak.

 Ibu Ros berkongsi pula ayat ini “You make a mistake, but you are importance to me”.Saya sebak lagi sebab saya rasakan terlalu banyak perkataan dan ayat saya perlu TUKAR sebelum terlambat.Saya ajukan soalan pada Ibu Ros “bagaimana untuk tukarkan ayat ini kepada anak yang berumur 2 tahun”.Perkataan dan ayat yang kita gunakan pada anak sangat mempengaruhi mereka.Hati saya waktu ini terkenangkan anakanda Adda.Adda berumur 2 tahun dan sifat kanak-kanak 2 tahun adalah ‘egosentric’.Mereka tidak boleh berkongsi dan selalunya akan mempertahankan apa sahaja milik mereka.

Ibu Ros berkongsi satu ayat “You are my little helper, I really appreciate” dan ayat ini akan terus menolong saya.Saya sendiri mempunyai ‘bonding time’ yang istimewa dengan Adda untuk beritahu yang dia adalah anak perempuan pertama,anak nombor dua dan dia adalah perempuan.Inilah rezeki anugerah Allah yang saya syukuri iaitu sepasang anak lelaki dan perempuan.Setiap darinya istimewa dan mempunyai peranan yang kuat masing-masing.Dan peranan itu saya terapkan dari kecil.

Alhamdulillah,syukur kerana terlalu banyak ‘reminder’ saya dapat dalam seminar kali ini.

In Shaa Allah saya akan kupas lagi “Rahsia Mendidik Anak Hebat” di Part III.

Salam sayang.



Comments

Popular posts from this blog

MODEL PENGLIBATAN IBU BAPA

Model penglibatan ibu bapa yang diambil adalah model penglibatan ibu bapa oleh Joyce Epstein (2002) yang mengetengahkan beberapa kategori dalam model tersebut. Model penglibatan ibu bapa oleh Joyce Epstein ini diguna pakai sebagai panduan untuk penyelidik merangka aktiviti yang bersesuaian untuk menggalakkan penglibatan ibu bapa di prasekolah. Terdapat beberapa ciri dalam model penglibatan ibu bapa Joyce Epstein ini yang diterangkan secara ringkas seperti berikut :-  a) Kategori keibubapaan (parenting) Sekolah membantu ibu bapa menyediakan persekitaran yang sesuai untuk pembelajaran di rumah. Faktor ini secara tidak langsung akan mempertingkatkan kesediaan kanak-kanak untuk menjalani proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah. Di samping itu, ia juga membantu guru untuk mengenal pasti latar belakang sesebuah keluarga dan budaya yang dipraktikkan dalam keluarga tersebut. b) Kategori komunikasi (communication) Sekolah berhubungan dengan ibu bapa mengenai program ...

Anak Aktif Vs Anak Pasif

               Selepas kelahiran seseorang bayi itu kita dapat melihat sikap anak itu secara semula jadi. Bayi juga manusia yang mempunyai perangai dan sikap mereka sendiri. Ada antara mereka yang sangat aktif lebih-lebih lagi apabila menjangkau usia beberapa bulan. Anak yang lebih aktif kelihatan agak lasak dan bertindak dengan cepat. Hal ini sangat berbeza dengan anak yang pasif kurang bergerak dan malas melakukan apa sahaja tindakan. Anak yang aktif adalah anak yang memiliki kelebihan energy dan memiliki aktivitas gerak yang lebih tinggi dibandingkan dengan anak-anak lain. Namun, jangan risau otak aank aktif ini normal tanpa gangguan. Cuma mungkin sikapnya yang agak laksa membuatkan kita penat dan keletihan dalam melayan kerenah mereka.  Ada beberapa anak yang aktivitas ini geraknya kadang kala berlebihan, sukar diaturdan nakal. Anak yang aktif sebenarnya sangat wajar dan baik untuk perkembangan otak anak-anak tersebut. Mereka ...

Cucuk Baby 1 tahun di Klinik Kesihatan Kerajaan

Salam. Harini penulis nak kongsi pengalaman bagi ibu-ibu di luar sana yang ingin tahu proses untuk cucuk bayi 1 tahun di klinik kesihatan kerajaan. Klinik yang penulis pergi ialah di Klinik Kesihatan Botanik, Klang, Selangor. Sebenarnya anak kedua ini baru lah penulis berpeluang untuk merasa bagaimana 'check up' di klinik kerajaan.  Anak pertama dulu penulis baru sahaja mula bekerja dan cuti sangat terhad. Umum kita ketahui apabila ke klinik kerajaan memakan masa yang lama boleh jadi sehingga separuh hari. Jadi penulis lebih gemar ke klinik swasta cepat dan tarikh masa pun flexible seperti yang kita mahu.  Namun anak kedua ini berlainan pula. Kerana kewujudan kumpulan anti vaksin kerajaan telah menghadkan jumlah suntikan vaksin di klinik-klinik swasta. Penulis tiada pilihan terpaksa ke klinik kerajaan. Terpaksa juga bekorban cuti separuh hari untuk bawa anak ke klinik kerajaan. (Penulis sangat berkira dengan cuti kerana simpan untuk emergency apabila anak ...