Model penglibatan ibu bapa yang diambil adalah model penglibatan ibu bapa oleh Joyce
Epstein (2002) yang mengetengahkan beberapa kategori dalam model tersebut.
Model penglibatan ibu bapa oleh Joyce Epstein ini diguna pakai sebagai panduan untuk penyelidik merangka aktiviti yang bersesuaian untuk menggalakkan penglibatan ibu bapa di prasekolah.
Terdapat beberapa ciri dalam model penglibatan ibu bapa Joyce Epstein ini yang diterangkan secara ringkas seperti berikut :-
a) Kategori keibubapaan (parenting)
Sekolah membantu ibu bapa menyediakan persekitaran yang sesuai untuk pembelajaran di rumah. Faktor ini secara tidak langsung akan mempertingkatkan kesediaan kanak-kanak untuk menjalani proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah.
Di samping itu, ia juga membantu guru untuk mengenal pasti latar belakang sesebuah keluarga dan budaya yang dipraktikkan dalam keluarga tersebut.
b) Kategori komunikasi (communication)
Sekolah berhubungan dengan ibu bapa mengenai program atau aktiviti di sekolah dan memaklumkan berkenaan dengan kemajuan kanak-kanak melalui proses komunikasi yang berkesan.
Komunikasi ini termasuklah komunikasi dua hala yang berlaku dari semasa ke semasa antara sekolah dengan ibu bapa dan komuniti.
c) Kategori kesukarelawanan (volunteerism)
Pihak sekolah kebiasaannya mengelolakan bantuan ibu bapa di sekolah atau mewujudkan pasukan sukarelawan untuk membantu pihak sekolah.
Aktiviti kesukarelawanan tersebut melibatkan semua aktiviti yang berlaku dalam bilik darjah dan persekitaran sekolah.
d) Kategori pembelajaran di rumah (learning at home)
Sekolah membekalkan idea kepada ibu bapa untuk membantu anak-anak mereka dalam aktiviti pembelajaran di rumah. Jenis penglibatan ini biasanya mempengaruhi pencapaian serta perkembangan kanak-kanak itu sendiri.
e) Kategori kepemimpinan (leadership)
Sekolah melatih ibu bapa untuk menjadi pemimpin.Ibu bapa kebiasaannya mengambil bahagian dalam pentadbiran dan juga penjagaan anak-anak. Jenis penglibatan ini dianggap sebagai paling bermakna tetapi agak sukar diamalkan di kebanyakan sekolah.
f) Kategori kolaborasi dengan komuniti
Sekolah mewujudkan kerjasama dengan komuniti dan juga masyarakat setempat. Kerjasama ini perlu membawa kebaikan kepada pihak yang terlibat supaya kebaikan tersebut dapat dinikmati dan dicapai bersama-sama.
Sumber Rujukan :-
KEPENTINGAN PENGLIBATAN IBU BAPA DALAM AKTIVITI PEMBELAJARAN KANAK-KANAK DI PRASEKOLAH
Paezah Abd. Halim Faridah Yunus Universiti Kebangsaan Malaysia
Model penglibatan ibu bapa oleh Joyce Epstein ini diguna pakai sebagai panduan untuk penyelidik merangka aktiviti yang bersesuaian untuk menggalakkan penglibatan ibu bapa di prasekolah.
Terdapat beberapa ciri dalam model penglibatan ibu bapa Joyce Epstein ini yang diterangkan secara ringkas seperti berikut :-
a) Kategori keibubapaan (parenting)
Sekolah membantu ibu bapa menyediakan persekitaran yang sesuai untuk pembelajaran di rumah. Faktor ini secara tidak langsung akan mempertingkatkan kesediaan kanak-kanak untuk menjalani proses pengajaran dan pembelajaran di prasekolah.
Di samping itu, ia juga membantu guru untuk mengenal pasti latar belakang sesebuah keluarga dan budaya yang dipraktikkan dalam keluarga tersebut.
b) Kategori komunikasi (communication)
Sekolah berhubungan dengan ibu bapa mengenai program atau aktiviti di sekolah dan memaklumkan berkenaan dengan kemajuan kanak-kanak melalui proses komunikasi yang berkesan.
Komunikasi ini termasuklah komunikasi dua hala yang berlaku dari semasa ke semasa antara sekolah dengan ibu bapa dan komuniti.
c) Kategori kesukarelawanan (volunteerism)
Pihak sekolah kebiasaannya mengelolakan bantuan ibu bapa di sekolah atau mewujudkan pasukan sukarelawan untuk membantu pihak sekolah.
Aktiviti kesukarelawanan tersebut melibatkan semua aktiviti yang berlaku dalam bilik darjah dan persekitaran sekolah.
d) Kategori pembelajaran di rumah (learning at home)
Sekolah membekalkan idea kepada ibu bapa untuk membantu anak-anak mereka dalam aktiviti pembelajaran di rumah. Jenis penglibatan ini biasanya mempengaruhi pencapaian serta perkembangan kanak-kanak itu sendiri.
e) Kategori kepemimpinan (leadership)
Sekolah melatih ibu bapa untuk menjadi pemimpin.Ibu bapa kebiasaannya mengambil bahagian dalam pentadbiran dan juga penjagaan anak-anak. Jenis penglibatan ini dianggap sebagai paling bermakna tetapi agak sukar diamalkan di kebanyakan sekolah.
f) Kategori kolaborasi dengan komuniti
Sekolah mewujudkan kerjasama dengan komuniti dan juga masyarakat setempat. Kerjasama ini perlu membawa kebaikan kepada pihak yang terlibat supaya kebaikan tersebut dapat dinikmati dan dicapai bersama-sama.
Sumber Rujukan :-
KEPENTINGAN PENGLIBATAN IBU BAPA DALAM AKTIVITI PEMBELAJARAN KANAK-KANAK DI PRASEKOLAH
Paezah Abd. Halim Faridah Yunus Universiti Kebangsaan Malaysia
Comments